Sparkesykler eller brunsnegler


Grønne, røde, lime eller rosa. På fortau, på busstopp, i gangfelt, i et kratt, under en busk, i midtrabatten, i butikken, mellom biler og på trikk og bane. Formeringsevnen til tohjulingene er uten sidestykke. I hviletiden, gjerne i hauger, ligger de langstrakt på torg, fortauer og sykkelfelt. Sparkesykler irriterer.
Arrogante brukere av sparkesykler
Jeg snakker selvsagt om el-sparkesykkelen. En lydløs doning som i høy fart leter etter en løype for å komme seg raskt fram. På brettet står foreldre med barn, også veldig små barn, ryggsekker, handleposer og ørepropper. Et forelsket par har full fres på doningen bortover fortauet. Hun foran og han bak og farer de over veikryss, og på rødt lys. Håret flagrer i vinden som i filmen «Titanic», mens biler og sykler hogger i bremsene. En mann i dress følger etter. Kjekkasen med hvit skjorte og solbriller taster på telefonen mens han fyker over. Et smil var det sjåføren fikk fra den kanten, han som tutet og bråbremset for å unngå at fyren ble flat. Takka var to fingre pekende i været. Fred og fred.
Sparkesykkel viser ikke hensyn
Det er allerede flere tusen el-sparkesykler i Oslo og ulykkene har ikke latt vente på seg. Mens enkelte hensynsløst dundrer av gårde mot kjøreretning, på rødt lys, mellom biler og på og utenfor hangfelt, kjører på folk og slenger leie-syklene fra seg der det måtte passe seg, så øker skadene. Nylig ble en person bøtelagt med 15 000 kroner for å ha kjørt el-sparkesykkel i beruset tilstand og skadet en parkert bil. Fra juni 2019 til juni 2020, har tallet på skader doblet seg. «Dersom du kjører på en person eller en gjenstand med sparkesykkel, kommer du i ansvar for skadene du volder. Har du ikke forsikring, må du dekke alle skadene av egen lomme, og det kan bli dyrt», sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring. Mennesker er enda mer kostbare enn gjenstander.
https://finansavisen.no/nyheter/forsikring/2020/07/14/7547138/dobling-i-skader-pa-sparkesykkel-tryg-krever-endring. I Oslo er det ikke noen spesielle krav til oppstart, sier Felix Eggert, talsperson for Wind som om et par uker vil utplassere 2000 nye el-sparkesykler.
Brunsneglene kan være farlig
Det er ikke lett å bli kvitt brunsnegler og like vanskelig ser det ut til å bli kvitt el-sparkesykler. En ting er å kverne og bry seg om noe jeg ikke får gjort noe med. Men blodtrykket og opprøret stig når massene på sparkesykler – uten hjelm – forsvinner over veikryss på rødt lys.
De risikerer ikke bare å skade seg selv, men andre òg. Så fra mitt ståsted, på sykkel, må det snart skli inn i skallen at dette er farlig og uansvarlig ferdsel. Sparkesyklene er nok kommet for å bli, men de som suser rundt på dem, må snart oppdage at de ikke er alene i trafikken. Dessuten, som mora mi sa, ta ansvar og rydd opp etter deg.
God sommer!
Marit Figenschou, forfatter, foredragsholder og driver helsebloggen heltsykt.no
Les også denne: https://heltsykt.no/big-mistake/